10. ЪПСУРТ - НЕДЕЛЯ СУТРИН/УИКЕДА - А НИЕ С БОБИ ДВАМАТА ПИЕМ КАФЕ
Десетото място се поделя между две песни - "Неделя сутрин" на Ъпсурт и "А ние с Боби двамата пием кафе" на Уикеда!
Първата вълна на българския рап отшумя през 1996 г., оставяйки единствено горчив вкус в устата, така че появата на Ъпсурт като модерни градски млади хора, които не се опитват да бъдат "генгста", но за сметка на това умеят талантливо да редят рими, беше като глътка свеж въздух. При разгръщане на обложката на дебютния им албум изпадаше една "ризла", което беше хитър маркетингов ход още преди някой в България изобщо да се занимава с маркетинг, с който директно достигаха до правилната аудитория. Видеото на "Неделя сутрин" започна лека по лека да се върти в ефира на набиращата тогава популярност телевизия ММ, естествено, в неделя сутрин, а зрителите се обаждаха и си поръчваха парчето "Бира и шкембе". Ицо Хазарта пък е култов още от момента, в който се появява с огромното палто ала Васил Найденов!
Уикеда се превърнаха в звезди буквално за една нощ! Статия в списание "Нов Ритъм" на Ивайло Кицов доведе до подписване на договор с музикална компания (Avenew Productions, по това време най-големият издател на качествена бг музика) и преди някой изобщо да осъзнае какво се случва, "А ние с Боби двамата пием кафе" вече звучеше от всяко кафене през пролетта на 1999 г. През май месец същата година групата беше едновременно на кориците както на "Егоист", така и на "Нов Ритъм", а песните от дебютното им EP бързо влязоха в градския фолклор най-малкото, защото разказват истории, които са актуални и до днес.
9. КОНТРОЛ - НАЙ-ЩАСТЛИВИЯ ДЕН
В началото на 90-те Контрол бяха големи, а концертите им - рок спектакли с много театралничене, разкъсващи дрехите си фенки и истински фронтмен в лицето на Кольо Гилъна, който разпръскваше енергия, способна да задвижи цяла атомна централа, точно както си му е редът. "Най-щастливия ден" всъщност е тяхното "най-поп" парче и последният им истински хит преди да се преродят като Чувал Чувал, поправете ни ако грешим. Крайно време група като Ogi 23, например, да направи кавър на тази песен, за да я представи на цяло едно ново поколение.
8. КИОРА - ВЯРВАМ В ТЕБ
Въпреки сносния албум, който бяха издали ("Твърда симфония", някой?), Киора ще останат в обществено съзнание само с "Вярвам в теб". Фронтменът на групата Стоян Михалев обаче не се отказа от музиката и години по-късно отново успя да закове хит с "Цвят лилав" на Ирина Флорин, след което откри Шер и потъна в дебрите на вокодера, но това е една друга история.
7. СТЕФАН ВЪЛДОБРЕВ - РАЙ
Записвайки "Рай" за постановката на Краси Спасов "Много шум за нищо" във Военния театър, Стефан най-вероятно не е имал никаква представа какво цунами ще последва. Известен най-вече с хита "О-о-обичам те, мила", Вълдобрев по това време се беше специализирал в композиране на музика за театрални представления. Предишният му албум с Камен Донев и Мая Бежанска имаше сравнителен успех, въпреки че по наше мнение е неодоценен шедьовър, който тепърва ще бъде преоткрит (отправна точка: "Ивана"). "Рай" обаче превърна Вълдобрев в най-голямата българска поп звезда от края на 90-те. Хитовете продължиха един след друг, албумът "...към" имаше огромен комерсилен успех, а актьорът беше единственият изпълнител, който в онези години можеше да си позволи да тръгне на турне. Вдъхновени от неговия успех, впоследствие десетки възпитаници на НАТФИЗ решиха да градят кариера в музиката. Кой успешно, кой - не!
6. ИРИНА ФЛОРИН FEAT. МАРИУС КУРКИНСКИ - ПЪТУВАНЕ
Оригиналът на това парче почти не става за слушане, но за сметка на това преработената версия на Тибетски Сърца се родее с най-добрите клубни образци от този период (1997 г.) на Тод Тери, Дейвид Моралес и т.н. Ирина Флорин беше сред малкото артисти, които продължиха да записват поп музика в годините, когато чалгата (или това, което в момента наричат "ретро фолк") изживяваше първия си бум, налагана от всички тогавашни мутри. Следвайки схемата на "Цвят лилав", който се превърна в първия огромен хит на Ирина и дори беше издаден на сингъл, форматът-мечта за всеки български изпълнител по това време, звездата реши изцяло да скъса с естрадния си имидж, превръщайки се в оригиналната българска клубна дива - може би най-смелото и умно решение в кариерата й. Добавянето на Мариус като гост-вокал, който по това време беше на върха на славата си, помогна допълнително да цементира реномето на Ирина като експериментатор номер 1 на българската поп-сцена. Оттук-нататък пътят за нея е само нагоре и нагоре до издаването на един от най-успешните български поп албуми на всички времена, "В трето лице", четири години по-късно! Icon in the making!
5. ДОНИ § МОМЧИЛ - ЧЕРВИЛО
"Червило" беше едно от двете нови парчета на легендарния дует в албума с най-големите им хитове, който излезе през 1998 г. Опитвайки се да бъдат в крак с новите технологии, издателите бяха решили да сложат видеото на песента под номер 1 в диска! Сега това може и да ни изглежда смешно, но в онези години имаше своя смисъл. Клипът на Жоро Марков беше забранен от БНТ, които отказаха да го излъчват, най-вече заради целувката между двама мъже и голия задник на Кирил Ефремов. Напук на лелите от БНТ обаче, "Червило" се превърна в един от най-големите хитове на дуета и стартира мини-революция, връщайки българската музика обратно в ефира на комерсиалните радиостанции. Дони § Момчил записаха само една нова песен след това ("Мания") и се разделиха на върха на славата си! Умни момчета!
4. АВЕНЮ - БЯГСТВО
Едва ли има друга песен в тази скромна класация, която толкова добре да предава духа на 90-те години на миналия век и начина, по който се чувствахме тогава! Без никаква медийна шумотевица Боби и Заки от "Авеню" успяха да издадат добър дебютен поп албум, който не е загубил нищо от специалния си меланхоличен блясък и до днес. Впоследствие двамата се впуснаха в различни експерименти, опитвайки се да бъдат всеки път по-напредничави и модерни (дори издадоха първия български албум с ремикси), но "Бягство" остава безспорният връх в кариерата им.
3. ДОНИ § МОМЧИЛ - УМОРЕНИ КРИЛА
През 1993 г. Дони беше в стихията си, издавайки албуми с Атлас, Медикус и с приятеля си от детинство Момчил от група Клас. Дебютът им, озаглавен простичко "Албумът!", се превърна в толкова голям хит, че през следващите пет години двамата почти нямаха никаква конкуренция. Фенките пищяха истерично, преследваха ги навсякъде, знаеха всяка тяхна песен наизуст! Дони беше секс-символ! Но всичко започна именно с "Уморени крила", безапелационният поп хит на 1993 г.
2. АТЛАС - КУКЛА
Спокойно можем да кажем, че модерната българска поп музика след падането на комунизма започва именно с "Кукла". Като добавим и факта, че тази песен превърна Дони от софийска легенда в звезда от национален мащаб със съмнителен вкус за дрехи, въобще не е чудно защо точно тя е на втора позиция! Ла Дони е мобиле!
1. МАРИУС КУРКИНСКИ - ТИ-РИ–РИ-РАМ
Някъде в началото на 1996 г. видеото на "Ти-ри-ри-рам" се появи от нищото в програмата на Ефир 2 (тогавашният втори канал на БНТ) и започна да запълва дупките между различните предавания. Някой незнаен музикален редактор или може би програмен директор, вечна му слава, беше решил да наложи първото музикално видео на тогавашната театрална сензация Мариус Куркински - ей, така, без никаки обяснения, без никаква информация. Горе-долу - едва ли някой друг по това време беше забелязал съществуването на "Ти-ри-ри-рам", освен вашите скромни летописци от ПОП КУЛТУРА. Медиите мълчаха, никой не се интересуваше от заниманията на Куркински извън моноспектаклите му, които набираха все по-голяма популярност в столицата. Духът от бутилката обаче беше пуснат! Половин година по-късно "Ти-ри-ри-рам" бавно, но славно започна да си пробива път в тогавашните дискотеки, превръщайки се впоследствие в тотален феномен: огромен български поп хит във време, в което никой не се интересува от българска поп музика. Локален хит от ранга на тогавашната "Macarena", която тресеше световните класации. В България все още никой не ползваше интернет и въобще нямаше YouTube, но изведнъж всички започнаха да говорят за видеоклипа на "Ти-ри-ри-рам", ВСИЧКИ го бяха гледали. Ама к'ъв е тоя? Ама той гей ли е? Ама защо държи мелничка? Ама може ли да пее? Мало и голямо изведнъж научи текста наизуст, а в дискотеките всички масово "мелеха" с ръка, имитирайки движенията на Мариус от клипа. През есента на 1996 г. Мариус тръгна на турне с "Дамата с кученцето" из страната, за което билетите свършваха за часове, а касетката с дебютния му албум се разграбваше като топъл хляб. Тийнейджърките припадаха в екстаз, България най-накрая имаше нов идол! И то какъв! Талант от световна величина, енигма, човек със странно име, което дори не отговаря на това в паспорта му!
Прескачаме няколко месеца на масова истерия, за да се пренесем в януари 1997 г. - страната е в огромна криза, хората са гладни и озлобени, в София започват масови протести срещу социалистическото правителство на Жан Виденов. В този може би най-неподходящ момент излиза брой 4 на списание "Егоист" (цената от 250 лв. е колкото непосилна, толкова и абсурдна точно в този момент) с Мариус Куркински на корицата. Броят обаче ще остане в историята с две знакови неща - едното е напълно разголващото интервю на главния редактор Ивайло "Нойзи" Цветков с Мариус, в което той си признава, че е хомосексуалист, а другото е - разточителната фотосесия със звездата, дело Емилиян Събев, която на практика постави основите на стайлинга в България. Без да иска, Мариус направи революция, която оттеква и до ден днешен! Промени театъра, промени музиката, промени списанията, промени мирогледа, промени въздуха, който дишаме, промени нас! Икона! Без Мариус 90-те години в България нямаше да бъдат същите - нашата скромна модерност започна с него и все още никой не е успял да надскочи всичко, което той направи. Затова, и не само, тук сме го поставили под номер едно! Поклон!
много добър текст... така ми се иска да се върна назад през 90-те...
ОтговорИзтриванеЛуди години! Само затвори очи и си там! Ама после да пишеш какво виждаш!
ОтговорИзтриване